Electude
Formål
Formålet med projektet er at udvikle kvaliteten af undervisningen i elektriske systemer og elbils-teknologier på mekanikeruddannelsen som et aspekt i den grønne omstilling af uddannelsen.
I projektet implementerer og afprøver TEC den digitale læringsplatform Electude og tilhørende simuleringsredskaber i undervisningen på mekanikeruddannelsen.
KOPIERET
Fakta
Berørte uddannelser:
Personvognsmekaniker
Tidsplan:
Implementering og indretning af undervisningslokale:
4. kvartal 2025
Opstart: 1. kvartal 2026
Samarbejdspartnere:
Electude
Videnscenter for automation og teknologi
Skolenetværket - grøn omstilling af mekanikeruddannelsen
Beskrivelse
Det har længe været et problem, at den nuværende tilgængelige læringsplatform på mekanikeruddannelserne ikke opdateres i takt med nye teknologier. Det teknologiske spring, som kendetegner overgangen fra benzin- og dieseldrevne biler til elbiler, har forstærket behovet for en tidssvarende læringsplatform. Det har vakt interessen for Electude, som anvendes på skoler i en lang række lande i og uden for Europa.
Underviserne på lastvogns- og personvognsmekanikeruddannelsen på TEC har forud for en beslutning om implementering af Electude haft lejlighed til at få demonstreret platform og simuleringsredskaber (trainers) ved et besøg hos virksomheden i Holland i maj måned samt igen ved et åbent arrangement på TEC, hvor medarbejdere fra Electude demonstrerede udstyr og platform for interesserede fra andre skoler i skolenetværk.
Projektet indebærer erhvervelse af softwarelicenser til elever på grundforløb og hovedforløb på TEC mekanikeruddannelse samt etablering af nyt værkstedslokale med Electude trainers. Begge dele med henblik på afprøvning platform og trainers i undervisningen fra januar 2026.
Eleverne får med platforme adgang til et interaktivt læringsmiljø, som samtidigt vil kunne fungere som et opslagsværk og overblik over uddannelsens indhold. For underviserne giver platformen bl.a. mulighed for at afdække elevernes læring inden for et givent stofområde og platformens materiale kan kombineres med integrationen af egne materialer.
TEC Klimaerhvervsskole har foranlediget af interessen fra andre skoler forhandlet en national licensmodel og prisstruktur, som i højere grad matcher uddannelsesstrukturen i Danmark.
Interesserede skoler har mulighed for at deltage i pilotprojekt, hvor platformen afprøves på egen skole samtidigt med TEC. Deltagende skoler egenfinansierer indkøb af licenser (til priserne i den nationale aftale), men honoreres udviklingstid til tidsforbrug til faglærere svarende til 75 timer. Skolerne har mulighed for at koble sig på kompetenceudviklingen, som gennemføres på TEC uge 47-51.
Kontakt
Mathias Selchau
Ridder
Underviser TEC