Om os

Opgaver

Om os

Faglærer underviser i højspændingssystemer under elbil – grøn mekanikeruddannelse hos Klimaerhvervsskoler - TEC
Vores 10 opgaver
Her kan du blive klogere på de 10 kerneopgaver, vi som klimaerhvervsskoler har fokus på. Det er opgaver, vi både løfter i fællesskab på tværs af skolerne, hver især og i samarbejde med mange andre aktører – blandt andet andre erhvervsskoler.
Her kan du blive klogere på de 10 kerneopgaver, vi som klimaerhvervsskoler har fokus på. Det er opgaver, vi både løfter i fællesskab på tværs af skolerne, hver især og i samarbejde med mange andre aktører – blandt andet andre erhvervsskoler.
01 01
Udbyde grønne uddannelser
Udbyde grønne uddannelser
Vi skal udbyde erhvervs- og arbejdsmarkedsuddannelser med særligt grønne vinkler inden for de uddannelser, som kobler sig til vores respektive specialer. Vi skal udbyde erhvervs- og arbejdsmarkedsuddannelser med særligt grønne vinkler inden for de uddannelser, som kobler sig til vores respektive specialer.
02 02
Tilbyde moderne faciliteter og udstyr
Tilbyde moderne faciliteter og udstyr
Vi skal investere markant i faciliteter og udstyr, der markerer vores høje ambitioner inden for vores specialiseringsområder. Vi skal investere markant i faciliteter og udstyr, der markerer vores høje ambitioner inden for vores specialiseringsområder.
03 03
Udvikle undervisningsforløb
Udvikle undervisningsforløb
Vi skal udvikle og formidle undervisningsforløb, der understøtter erhvervsfaglige og tværgående kompetencer til grøn omstilling. Vi skal udvikle og formidle undervisningsforløb, der understøtter erhvervsfaglige og tværgående kompetencer til grøn omstilling.
04 04
Teste nye uddannelser af
Teste nye uddannelser af
Vi skal iværksætte forsøg, hvor vi udvikler og afprøver nye erhvervs- og arbejdsmarkedsuddannelser, fag, tilrettelæggelsesformer mv. – fx fag på højere niveauer end det obligatoriske samt erhvervsrettet påbygning. Vi skal iværksætte forsøg, hvor vi udvikler og afprøver nye erhvervs- og arbejdsmarkedsuddannelser, fag, tilrettelæggelsesformer mv. – fx fag på højere niveauer end det obligatoriske samt erhvervsrettet påbygning.
05 05
Lave forsøg med grønne svendeprøver
Lave forsøg med grønne svendeprøver
Vi skal iværksætte forsøg med udvikling og afprøvning af tidssvarende afsluttende prøver – herunder grønne svendeprøver. Vi skal iværksætte forsøg med udvikling og afprøvning af tidssvarende afsluttende prøver – herunder grønne svendeprøver.
06 06
Opkvalificere undervisere
Opkvalificere undervisere
Vi skal stå for faglig opkvalificering af undervisere, så elever og kursister får nyeste viden inden for nye teknologier, nye arbejdsmetoder med videre relateret til grøn omstilling. Vi skal stå for faglig opkvalificering af undervisere, så elever og kursister får nyeste viden inden for nye teknologier, nye arbejdsmetoder med videre relateret til grøn omstilling.
07 07
Udvikle lærerkompetencer
Udvikle lærerkompetencer
Vi skal udvikle og afprøve nye former for samarbejde om lærerkompetenceudvikling til grøn omstilling. Vi skal udvikle og afprøve nye former for samarbejde om lærerkompetenceudvikling til grøn omstilling.
08 08
Etablere advisory boards
Etablere advisory boards
Vi skal etablere advisory boards med sparringspartnere fra virksomheder, arbejdsmarkedets parter og vidensmiljøer inden for grøn omstilling. Vi skal etablere advisory boards med sparringspartnere fra virksomheder, arbejdsmarkedets parter og vidensmiljøer inden for grøn omstilling.
09 09
Arbejde for international udveksling
Arbejde for international udveksling
Vi skal arbejde for international udveksling med udenlandske skoler, elever og virksomheder. Vi skal arbejde for international udveksling med udenlandske skoler, elever og virksomheder.
10 10
Være til gavn for alle
Være til gavn for alle
Vi skal sikre, at vores aktiviteter kommer alle elever og lærere på de relevante uddannelser til gode ved blandt andet at etablere skolenetværk og løbende dele ny viden i sektoren. Vi skal sikre, at vores aktiviteter kommer alle elever og lærere på de relevante uddannelser til gode ved blandt andet at etablere skolenetværk og løbende dele ny viden i sektoren.

Mål

  1. Fungere som kraftcentre for førende teknologier

  2. Indgå i tæt samarbejde med erhvervslivet

  3. Understøtte alle udbydere af erhverv- og arbejdsmarkedsuddannelsers arbejde med grøn omstilling

  4. Sikre, at alle elever og AMU-kursister får specialiserede kompetencer på højt niveau

  5. Tiltrække flere elever og kursister til erhvervs- og arbejdsmarkedsuddannelserne
Økonomi

Børne- og Undervisningsministeriet har afsat ca. 105 mio. kr. årligt i 2024–2028 og ca. 30 mio. kr. årligt derefter til etablering og drift af vores tre klimaerhvervsskoler.

Den årlige fordeling af midler ser sådan ud:

Mio. kr. (2025-pl) 2024-2028 2029-2033 2034 (varigt)
TEC 20 7  
Rybners

52,7

Heraf til drift: 20
Heraf til byggeri: 31,7
11,8
7
4,8
12,4
7
5,2
Herningsholm Erhvervsskole & Gymnasier 35  13 13
I alt 106,7  31,8 32,2

Der er i udgangspunktet afsat 20 mio. kr. til hvert specialiseringsområde i 2024-2028 og 7 mio. kr. fra 2029.

Herningsholm Erhvervsskole & Gymnasier, der har to specialiseringsområder, får 35 mio. kr. årligt frem til 2028, da der vil være besparelser at hente på administrative synergieffekter.

Og så er der i økonomien øremærket midler til etablering af nyt byggeri på Rybners.

Samarbejdspartnere

Vi har som klimaerhvervsskoler et ansvar for at skabe et bredt samarbejde om at skabe fremtidens erhvervsuddannelser til gavn for både den enkelte elev, erhvervsskolesektoren og i sidste ende resten af samfundet.  

Det er ledelsen på TEC, Rybners og Herningsholm Erhvervsskole & Gymnasier, der er ansvarlig for klimaerhvervsskolens virke på egen skole. Derudover arbejder vi som klimaerhvervsskoler tæt sammen.  

Vi arbejder også sammen med forskellige aktører uden for vores skoler. Det gælder blandt andet danske, grønne virksomheder, fonde, vidensmiljøer, aktører fra det lokale erhvervsliv med flere.  

Og så er vi naturligvis i dialog med resten af landets udbydere af erhvervs- og arbejdsmarkedsuddannelser – ligesom vi samarbejder med faglige udvalg, efteruddannelsesudvalg og videnscentre for erhvervsuddannelser. 

Faglærer underviser i højspændingssystemer under elbil – grøn mekanikeruddannelse hos Klimaerhvervsskoler - TEC

Kontakt

Klimaerhvervsskoler.dk er en fælles hjemmeside for vores tre klimaerhvervsskoler. Har du spørgsmål til arbejdet, ideer eller ønsker om et samarbejde? Så ræk endelig ud til vores chefer, som kan hjælpe med at svare på spørgsmål.
Lars
Katzmann
Direktør, EUD, Kursus og Klimaerhvervsskolen
Rybners
Nikolaj Malte
Houkjær
Klimaerhvervsskolechef
Herningsholm Erhvervsskole & Gymnasier
Per
Nørregaard
Klimaerhvervsskolechef
TEC
TELEFON +45 2545 3819

SCAN QR KODEN FOR AT FÅ LINK TIL DENNE SIDE